برگزیده ای از اتفاقات روز در دنیا

بروزترین اخبار دنیا را از وبلاگ ما بخواهید

برگزیده ای از اتفاقات روز در دنیا

بروزترین اخبار دنیا را از وبلاگ ما بخواهید

دوشنبه, ۷ بهمن ۱۳۹۸، ۰۲:۲۳ ب.ظ

۱

درست پس از توافق برجام؛ باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به یکی از دانشگاه‌های آمریکا می‌رود تا از برجام دفاع کند؛ او می‌گوید مهم‌ترین نگرانی امنیتی ایالات متحده در خاورمیانه اسرائیل است که خطر استفاده از سلاح‌های متعارف علیه آن‌ها از سوی کشور‌های منطقه وجود ندارد؛ چرا که اسرائیل در دفاع از خودش در حوزه سلاح‌های متعارف کشور‌های منطقه، توانمند است و انواع سیستم‌های دفاع موشکی، دفاع هوایی و همچنین پیشرفته‌ترین موشک‌ها و ابزار نظامی را در اختیار دارد...

 

تحریریه تابناک جهان؛درست پس از توافق برجام؛ باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به یکی از دانشگاه‌های آمریکا می‌رود تا از برجام دفاع کند؛ او می‌گوید مهم‌ترین نگرانی امنیتی ایالات متحده در خاورمیانه اسرائیل است که خطر استفاده از سلاح‌های متعارف علیه آن‌ها از سوی کشور‌های منطقه وجود ندارد؛ چرا که اسرائیل در دفاع از خودش در حوزه سلاح‌های متعارف کشور‌های منطقه، توانمند است و انواع سیستم‌های دفاع موشکی، دفاع هوایی و همچنین پیشرفته‌ترین موشک‌ها و ابزار نظامی را در اختیار دارد؛ تنها نگرانی ایالات متحده حمله احتمالی هسته‌ای به ایران کشور است که ما با برجام خطر یک ایران بالقوه هسته‌ای را از آنان دور کردیم.


به گزارش «تابناک» ایران البته چه با برجام و چه بدون برجام، قصد ساخت سلاح هسته‌ای را نداشت و تا کنون نیز نداشته است؛ اما سئوال اینجاست که سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل که به شدت هم اطلاعات مرتبط به آن محرمانه نگه داشته شده است، فقط برای بازدارندگی است یا آنان درصدد استفاده از سلاح‌های هسته‌ای به مقاصد پیشگیرانه نیز هستند؟

بازدارندگی سلاح‌های هسته ای، موضوعی نیست که به اراده کشور‌های صاحب آن تکنولوژی وابسته باشد؛ کشوری به محض اینکه سلاح هسته‌ای در اختیار داشته باشد، میزان بالایی از بازدارندگی را برای خود خریداری کرده است و بعید است کشور‌های دیگر به راحتی با کشوری که دارای این سلاح هاست وارد درگیری نظامی تمام عیار شود. با این وجود آنگونه که از تحلیل‌های تحلیل گران نزدیک به رژیم اسرائیل و البته صحبت مقامات آنان بر می‌آید، آنان از این سلاح‌ها به مقاصد پیشگیرانه هم استفاده خواهند کرد.

 

بدین ترتیب اگر کشوری مانند ایران کلاهک هسته‌ای داشته باشد و

موشکی هم در اختیار داشته باشد که بتواند آن کلاهک را حمل کند، ممکن است در این صورت، رژیم اسرائیل در یک عملیات پیش دستانه از سلاح هسته‌ای برای نابودی این تجهیزات استفاده کند. البته نوع استفاده از این سلاح‌ها و هدف‌های آن، ممکن است ملاحظاتی در نظر گرفته شود. مثلا این رژیم می‌تواند با موشک‌های جریکو، تاسیسات هسته‌ای ایران را مورد هدف قرار دهد؛ نکته مهم این است که اگر تابوی حمله هسته‌ای به تاسیسات دشمن فرضی، شکسته شود، این حملات می‌تواند شامل دیگر اماکن و پایگاه‌های نظامی هم بشود. البته ریسک چنین حمله‌ای حتما این خواهد بود که کشور‌های دیگر منطقه در صورت استفاده از این سلاح به فکر توازن قوا بیفتند و به دنبال خرید یا تولید سلاح هسته‌ای بروند.


حتی از این بیشتر، تحلیل گران معتقدند در صورتی که این رژیم خطر انتقال تجهیزات و یا تکنولوژی هسته‌ای از سوی کشور‌های دارنده این تکنولوژی را به گروه‌های غیر دولتی شبیه گروه‌های مقاومت هم بدهد، ممکن است برای نابودی تجهیزات هسته‌ای کشور مادر هم اقدام کند.
اما سئوال اینجاست که تخریب تاسیسات و تجهیزات هسته‌ای با سلاح‌های متعارف هم امکان پذیر است، چرا اسرائیل به جای استفاده از سلاح‌های متعارف به دنبال استفاده از سلاح هسته‌ای باشد؛ به نظر می‌رسد آنچه در ذهن تصمیم گیران این رژیم می‌گذرد این است که اولا سلاح‌های هسته‌ای بسیار موثر‌تر تجهیزات و عوامل انسانی مرتبط با آن را از بین می‌برد و ثانیا رعبی در دل بازیگران دولتی و غیر دولتی ایجاد می‌کند که آنان پس از حملات اسرائیل به سمت، تولید یا انتقال چنین تجهیزاتی نروند.

ملاحظات دیگری که در ذهن مقامات و تحلیل گران اسرائیلی وجود دارد این است که اگر چه در سطح سلاح‌های متعارف آنان در منطقه، برتری مطلق دارند؛ اما آنان همچنان نگران این هستند که هر آن ممکن است، در محیط پیرامونی آنان اتفاقاتی بیفتد که آنان را به دردسر بیاندازد؛ مثلا در مصر انقلاب دیگری رخ دهد؛ یا نظام عربستان دچار بی ثباتی شود و یا ترکیه اقداماتی انجام دهد، لذا استفاده از آن را برای زمانی که ممکن است تغییراتی در منطقه هم رخ دهد، برای ایجاد رعب، مفید می‌دانند.

موافقین ۰ مخالفین ۱ ۹۸/۱۱/۰۷
Mohammad Morovvati

نظرات  (۱)

۰۷ بهمن ۹۸ ، ۱۴:۴۵ پوریا قلعه

سلام

خوبی؟

آخرین مطالب ارسالی وبلاگمو بخون، دوست داشتی مطالب و وبلاگ رو دنبال کن... ممنون

 

آدرس وبلاگ عاشق خدا💚

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی